Pilates är en ny träningsform som utvecklades av Joseph Pilates för att stärka muskler, öka flexibiliteten och förbättra den allmänna hälsan. Träningsformen fokuserar främst på bålen, det vill säga man tränar mest mag- och ryggmusklerna. Pilatesövningarna kräver att man engagerar sinnet med kroppen och genom detta skapa rörelser som innefattar hela kroppen. Varje övning utförs med uppmärksamhet till andningen, god form och effektiva rörelsemönster. Övningarna är enkla och väldigt skonsamma eftersom det inte används komplexa och invecklade utrustningar, utan det som oftast räcker är en mjuk matta för bekvämligheten.

Varför Pilates?

Varför jag har valt att nämna pilates är för att övningarna är otroligt effektiva och skonsamma. De känns naturliga och enkla att utföra och att det går att göra de vartsomhelst. De stärker kärnan, förbättrar balansen, finslipar koordinationen och minskar stress. Man kan säga att pilates är en kombination av styrketräning, stretchning och yoga.

Idag är pilatesövningar väldigt populära och pilates är även en världens snabbaste växande träningsformer. De används och lärs ut av många fitnessgurus.

Jag har hittat ett väldigt bra videoclip på nätet som jag tycker är passande för hemsidan. Det är pilatesövningar som är speciellt lämpade för magen.

 

Jag rekommenderar att du utför programmet 3 gånger i veckan eller så kan du gärna kombinera med andra magövningar som du hittar här på Tränamage.nu.

Kom ihåg att endast magträning och magövningar kommer inte ge resultat. Nyckeln till en slätmage är att kombinera träning, diet och fettförbränning.

Lycka till!

Pin It on Pinterest