Ja har läst på flera olika ställen vissa ställen som säger att magen kan tränas varje dag, andra som säger att man bör bara träna bålen varannan dag. Åsikterna verkar vara delade och inkonsistenta. Min erfarenhet av att regelbundet träna magen över många år är att allt handlar om hur intensivt du tränar magen, och därmed hur mycket träningsverk du har efter varje magpass.

T.ex. om du startar dagen och har ganska mycket ont i magen pga träningsverken som du fick av magpasset dagen innan, då rekommenderas det att du ser till att vila magmusklerna.

Egentligen är detta ganska logiskt, i och med att med alla muskler måste man bryta ner dem för att återuppbygga de så att de blir starkare. Detta gäller även för magen, då man bryter ner magmusklerna och sedan måste de återbyggas för göras större och starkare.

Å andra sidan, om du har en ganska låg-intensiv träningspass för magen så kan du definitivt vakna dagen där på och köra lite till om du känner att det går bra för kroppen.

Allt handlar om att lära känna sin kropp, förstå vilka signaler som ges ut och agera där på. Effektiv träning är som en sinnes-organ eller intelligens som man kan kultivera, och det handlar om hur bra du är på att lyssna på vad kroppen vill och är kapabel till att göra!

Hur tränar jag, Daniel?

Personligen har jag hittat en ”sweet spot” på att träna magen varannan dag. Jag tränar direkt efter jag har vaknat och brukar kör mellan 2-3 sets varje magpass.

I kombination med magträningen, så tränar jag nacken och vaderna samma dag som jag tränar magen. Nacken tränar jag för att jag insåg att nackmusklerna aktiveras ganska flitigt när man kör vissa magövningar, och tänkte därmed att jag kunde slå två flugor i en smäll.

Anledningen varför jag har lagt till vadträningen med nack + magpasset är för att jag insåg återigen att dessa tre muskel grupper är väsentliga för dag till dag levnad.

Ytterligare något nyttigt som ni kan vill eller vill inte veta är att de dagarna då jag vilar magen, nacken och vaderna så tränar jag låren och nedre ryggen istället. Detta garanterar att hela funktionella kroppen får någon form av aktiv stimulering och träning varannan dag.

Personligen så tycker jag att jag har funnit en utom ordentlig sätt att distribuera min essentiella träningsformer!

Vad tycker du? 🙂

Pin It on Pinterest